Wszyscy chorujemy na raka. Właściwa dieta uchroni nas od nieszczęścia.

Fascynująca sprawa – posiłki zapobiegające chorobie nowotworowej. Jedzcie je, co najmniej 3 razy w tygodniu.

Zwykle nasze spotkania są przyjemne, dziś przynoszę niemiłą wiadomość. Macie raka. Skąd ta pewność? Wszyscy na niego chorujemy. Układ odpornościowy stale wyłapuje i zabija zrakowaciałe komórki. Warto mu pomóc w rozgromieniu przeciwnika. Strach przed chorobą nowotworową wyziera z większości przysyłanych listów. Czujemy się bezradni, choć w rzeczywistości umiemy walczyć z rakiem. Czasem udaje mu się zapobiec.

Łapcie za kartki i długopisy, ponieważ przedstawię zasady diety antynowotworowej. 1/3 Zachorowań na raka można uniknąć. By nie dopuścić do rozwoju choroby wystarczy utrzymać prawidłową masę ciała. Zdrowo się odżywiać i ćwiczyć. Jak przekonać was do zmiany stylu życia? Dzięki diecie i aktywności fizycznej, wyeliminujemy 70% nowotworów endometrium, czyli błony śluzowej macicy. Właściwy styl życia redukuje o 45% ilość nowotworów okrężnicy. Dieta i ruch ograniczają zachorowania na raka żołądka, piersi, płuc i gardła.

Liczby nie kłamią. 100 tyś. przypadków nowotworów rocznie, łączy się z otyłością. Wystarczy schudnąć, by znacząco zmniejszyć ryzyko śmierci z powodu tej bezlitosnej choroby. Jesteśmy tym, co jemy. Odpowiedni jadłospis może ocalić życie. Oto wasza nowa apteka. Pobliski warzywniak dostarczy leków zapobiegających nowotworom. Jarzyny i owoce z powodzeniem zastąpią medykamenty. Zapraszam na spotkanie z lekarką rodzinną, która woli wypisywać zlecenia żywieniowe zamiast recept. Dr Daphne Miller jest autorką książki „Najzdrowsza dieta na świecie”

Objechała świat by odkryć zależności między modelem odżywiania się danej populacji, a ilością zachorowań na raka.

Dobrze wspominam pobyt w Japonii. Zdobyłam tam niezbity dowód, że właściwa dieta chroni przed rakiem. Wśród starszego pokolenia hołdującego tradycyjnej kuchni nowotwory należą do rzadkości. Młodsze kobiety wolą zachodnią dietę. Jedzą więcej śmieciowego jedzenia i chorują na raka piersi równie często, co Amerykanki. Cztery razy częściej niż ich matki.

Potwierdziłaś, że niewłaściwa dieta sprzyja chorobie.

Oto jak wygląda nasz typowy posiłek: pieczone kurczaki, kotlety wieprzowe, wołowina, kapusta, jasne pieczywo.

Niestety wiele popularnych przysmaków sprzyja chorobom nowotworowym. Chorujemy nie tyle od jedzenia, ale od braku pewnych składników w diecie.

Zacznijmy od śniadania. Zwykle zaczynam dzień od jogurtu z owocami i zielonej herbaty. Wyjaśnię korzyści płynące z tego zestawienia. Ciemne owoce jeżyny i jagody zawierają przeciwutleniacze. Wiesz, czym jest utlenianie? Utlenianie to rdzewienie od środka. Żelazo pokrywa się rdzą po zetknięciu z tlenem. Potrzebujemy tlenu by się chronić. Stanowi broń w walce z bakteriami i komórkami nowotworowymi. Jednocześnie przysparza nam wielu kłopotów.

Weźmy przekrojone jabłko, Dlaczego jedna strona zbrązowiała a druga nie? Ciemnienie to wynik utleniania. Czemu drugi kawałek nie zmienił barwy? – Skropiliśmy go sokiem a cytryny zawierającym witaminę C i przeciwutleniacze. Spróbujmy zapobiec niepożądanym procesom w Twoim organizmie. Podstawę śniadania stanowi jogurt, w dodatku nie byle jaki. To produkt ekologiczny, kiedy krowa zdrowo się odżywia, przekazuje w mleku składniki korzystne dla zdrowia. Zamiast kawy piję zieloną herbatę, która zawiera katechiny, znakomite przeciwutleniacze zmniejszające ryzyko nowotworów.

Co na obiad?

Najbardziej kolorowy element – botwina. To bardzo zdrowe warzywo, wzmacnia układ odpornościowy, doprawione nasionami lnu zawiera dużo błonnika. Za chwilę powiem więcej na ten temat.

Typowa kolacja: zawiera wiele wartościowych składników, w tym szałwie hiszpańską. Ta stosunkowo mało znana roślina, stanowi doskonałe źródło błonnika, który ułatwia trawienie i blokuje czynniki kancerogenne. Zawiera więcej wapnia niż biały ser, używam jej zamiast ryżu.

Wspomniałem o znaczeniu błonnika, Niedoceniamy, że czyści jelita niczym gąbka. Wchłania płyny zapobiegając odwodnieniu podczas trawienia. Przepycha dalej pokarm. Obecność błonnika sprawia, że na ściankach jelita osadza się mniej resztek.

Porozmawiajmy o składnikach, które zawsze chętnie widzę na talerzu. To cebula i czosnek, doskonale uzupełniają posiłek. Oprócz innych cennych składników zawierają allicyny. Ta substancja wspomaga pracę płuc. Ułatwia też zwalczanie komórek nowotworowych, w kluczowych organach, zwłaszcza jamy brzusznej.

Brokuły to najistotniejszy składnik diety antyrakowej,– dlaczego? Zawierają substancje wspomagające odtruwanie wątroby. Zapobiegają jej schorzeniom. W fasoli znajdziemy dobroczynne białka i enzymy hamujące rozrost komórek nowotworowych. Gorzka czekolada o zawartości 70% kakao zawiera, katechiny, podobne do tych w jagodach. Idealny deser. Właściwie skomponowane posiłki mogą odmienić przeznaczenie. Oto prosty sposób by zmniejszyć wrodzoną skłonność do zachorowania na raka.

Zobacz film, lekarz też może zachorować.