czerwone-krwinkiDo czego służy w naszym organizmie żelazo? i czy warto dostarczać mu miedź?

Do prawidłowego funkcjonowania nasz organizm potrzebuje pewnych minerałów – niektórych w małych ilościach innych w średnich, jeszcze innych w ilościach śladowych.

Wszystkie są niezbędne, zaś niedobory (nawet pierwiastków śladowych) mogą decydować o naszym zdrowiu.

 

Składniki mineralne – ŻELAZO

Żelazo wchodzi w skład hemoglobiny, czerwonego barwnika krwi, w którym przenosi tlen z powietrza do wszystkich komórek organizmu. Przy niedoborze żelaza występuje anemia, zmęczenie, depresja, palpitacje, a nasza skóra wygląda blado i niezdrowo.

Zbyt duże dawki żelaza obniżają naturalną odporność organizmu i powodują bezsenność, zmęczenie i depresję. Do najbogatszych źródeł żelaza zaliczamy kelp (wodorosty), melasę, wątrobę wieprzową, jagnięcinę, czerwoną fasolę, orzechy brazylijskie, daktyle, rodzynki, soczewicę, orzechy ziemne, mięso kurcząt (z hodowli naturalnej), soję i groch. 

Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek w pełni zaspokoi spora porcja wątróbki, dziczyzny lub wołowiny z zielonymi warzywami, grochem albo suszoną fasolą.

Spore ilości żelaza znajdują się także w tłustych rybach (sardynki, śledzie), skorupiakach i czerwonej fasoli. Niezbyt dobrym źródłem żelaza jest słynny szpinak, który zawiera utrudniający przyswajanie cennego składnika mineralnego kwas szczawiowy. 

Przyswajanie żelaza utrudnia także znajdująca się w herbacie katechina (jeden z garbników), dlatego może się ona przyczynić do powstania anemii, zwłaszcza u osób starszych, nie przestrzegających właściwej diety i pijących duże ilości tego napoju. Garbniki bowiem mocno działają na błonę śluzową ograniczając wchłanianie składników pokarmowych, wiążą wapń, żelazo, magnez, cynk,  miedź i inne ważne pierwiastki. Garbniki niszczą również zawartą w treści pokarmowej witaminę B1.

Przyczyną podobnych problemów bywają otręby i zawierające duże ilości pszennego błonnika płatki zbożowe. Przyswajanie żelaza zwiększa jednak jednoczesne przyjmowanie witaminy C.

 

Składniki mineralne – MIEDŹ

Miedź wraz z żelazem współtworzy czerwone krwinki (erytrocyty), jest niezbędna w procesie budowy kości, rozkładaniu cholesterolu i pigmentu skóry zwanego melaniną. Niedobór miedzi może wywołać anemię, problemy z włosami, podwyższony poziom cholesterolu i wysuszenie skóry.

Dobrym źródłem miedzi są ostrygi, orzechy, wołowina, wątroba, młoda baranina, masło, jęczmień i oliwa z oliwek.